טוען. אנא המתן...

10 טיפים חשובים לטיול משפחתי בטבע

מאת: ארנה מוסל אסף

החופש הגדול הוא זמן אידיאלי לצאת לחיק הטבע וליהנות מבילוי משפחתי מקרב ושופע חוויות, מקסימום כיף ומינימום הוצאה כספית. מה לארוז ומה לא ? איזה טיפ סודי ישדרג משמעותית את הטיול ? שוחחנו עם כמה מורי דרך מנוסים, וריכזנו לכם 10 טיפים חשובים שיהפכו את הטיול שלכם למושלם !


לארוז מעט

אחד הביטויים הידועים של טיילנים ברחבי העולם הינו travel light כלומר טיילו עם מינימום ציוד שיכביד על ההליכה ויעיק על הטיול, על הגב והברכיים. וותרו למשל על בגדי החלפה לילדים ששוקלים הרבה – תנו להם להתלכלך ולשאת בגאווה את סימני הטיול.

הטיפ שלנו : אל תוותרו על מפת סימון שבילים. היא קלה ומוסיפה המון. מפת סימון מדויקת יותר מאפליקציות הניווט בניידים, מה גם שבנקודות מסוימות אתם עלולים להיתקל במחסור בקליטה או במעט סוללה – מפה תהיה שם תמיד בשבילכם (-: הטיול עם מפה כיפי גם עבור הילדים, ותוכלו ללמד אותם לקרוא אותה בצורה חוויתית ומעשית יותר משיעורי הגיאוגרפיה בביה"ס . אם אין לכם מפה, הדפיסו מהאינטרנט ושמרו בתוך ניילונית.


לשלב ליקוט צמחים

כמעט בכל מסלולי הטיולים בטבע ניתן לפגוש מאכלים זמינים – פירות, עלים, צמחי בר וזרעים. חווית הליקוט נהדרת גם לילדים וגם למבוגרים ומוסיפה נופך נוסף לגיבוש ולביחד. חשוב כמובן להיעזר במגדיר מקצועי ואמין (יש שפע רחב של מגדירים ייעודים) לוודא שאתם קוטפים מה שראוי לאכילה גם תוך כדי הטיול וגם לקחת הביתה לשדרג סלטים, שייקים ותבשילים.

הטיפ שלנו : קחו איתכם לדרך סכין וקרש חיתוך ושקית קטנה עם תבלינים ותוכלו להכין ארוחה קלה בשטח מהצמחים שליקטתם בדרך. הילדים יעופו על זה – לאכול את מה שאספו בעצמם, ולגלות איזה עולם עשיר חבוי בטבע


להתנתק מהנייד

השיח סביב המקום שמסכים תופסים בחיינו – בוודאי מוכר לכם. ביום יום מאתגר יותר לווסת ולשלוט בכך שכולנו סביב ענייני עבודה ותיאומים שוטפים – אך הטבע הוא מקום אידיאלי להתנתקות מהנייד שצורם בנוכחותו ומסיח את הדעת, כל צפצוף וגלילה מנתקת אתכם מהמראות ומהצלילים.

הטיפ שלנו : קחו איתכם רק נייד אחד לכל המשפחה, והחליטו בניכם שהוא סגור בתיק ורק למקרה חירום כלשהוא. לא פותחים אותו גם לא בהפסקות ! לא תאמינו איזה פלא יקרה, איזה שיח ואיזה התקרבות אמיתית


מה אוכלים ?

אם מוקד הטיול שלכם הפעם הוא לא פיקניק, בחרו מאכלים שאינם כבדים – לא מבחינת משקל על הגב, ועל מבחינת מערכת העיכול על מנת לשמור אתכם קלילים להליכה ובלי לפנטז על שנ"צ (-:

כמובן כריכים תמיד תופס כנשנוש קליל שלא דורש פריסה ובד"כ כולם אוהבים, ובנוסף

הטיפ שלנו : קופסת אוכל עם מיקס פירות יבשים ואגוזים – גם לא מכביד לנשיאה, לא נמעך ומתקלקל בשמש ובעיקר בוסט של אנרגיה זמינה.


"מים הם המשקה היחיד לאדם חכם" (עממי)

א' ב' לטיול מוצלח – לשתות מים, והרבה. השאירו בבית את המיצים והתמקדו במים (או מים בטעמים) לפחות 2 ליטר לאדם (כמובן תלוי במשך הטיול ובמזג האוויר). אחת מנקודות התורפה בטיולים בטבע היא משמעת שתייה ירודה שמביאה במקרה הטוב לכאב ראש בסוף הטיול, עייפות תוך כדי הטיול ובמקרה הפחות טוב – ביקורים במיון. אחת הנקודות שמסייעות היא בקבוק מבודד קור ששומר על טמפרטורה נעימה לשתייה. הימנעו ממים קפואים מידי שהנטייה לשתות מהם שלוק שניים בלבד.

הטיפ שלנו : לתת לילדים לסחוב לעצמם את בקבוקי השתייה, ולהכניס אלמנט משחקי תחרותי שיגביר את המוטיבציה של הילדים לשתות, ויעורר באזז סביב הנושא. למשל, לשים אחראי שתייה שמתחלף אחת ל1/2 שעה שתפקידו להזכיר לכולם לשתות


ליהנות מהדרך

שלמה ארצי כתב פעם "אם לא נאט, לא נביט, לא נשים לב לפרטים – לא נגיע לארץ חדשה", ונבחר להאמין באמירה שמשמעותה בעיננו - הגדירו שמטרת הטיול שלכם היא לא להגיע לנקודת הסיום, אלא לצבור כמה שיותר חוויות במהלך ההליכה וליהנות ממנה ביחד.

הטיפ שלנו : לעצור הרבה. אם קראתם שמשך הטיול הוא x קחו מקדם של פי 2 שמאפשר לעצור הרבה, לא רק בשביל לנוח אלא בשביל "לגלות" ולהתעכב כל מה שרואים בדרך – עצים, פרחים, בעלי חיים באדמה ובאוויר ואפילו סתם להסתכל למעלה לשמיים. גם במסלולים סטנדרטיים שלא נחשבים עשירים מבחינה נופית – תמיד יש מה לראות אם רק מקדישים לזה זמן ופנאי רגשי.


מה לנעול ?

רק לא כפכפים ... גם אם מדובר בטיול קצר וקליל, הקפידו – גם אתם וגם הילדים – לנעול נעליים טובות כמו נעלי הרים או נעלי ספורט שיבלמו את זעזועי הדרך וישמרו על הגב והברכיים שלכם, ומפני נקעים או עקיצות למינהן.

גם נעלי עבודה לא מיועדות למסע רגלי, וגם מהם עדיף להימנע. סנדלי שורש ושקפקפים הם פתרון טוב רק כשמדובר על טיול מים, ואם מדובר על טיול משולב – על תוותרו על סחיבת נעליים.

הטיפ שלנו: כמו שאמרנו בהתחלה : רק לא כפכפים !


לקחת שקית לאיסוף זבל

לצערנו, רבים ממסלולי הטבע בארצנו שופעים בלכלוך שהשאירו מטיילים, בזדון או בתום לב, והדבר מהווה מפגע אסתטי ואקולוגי של ממש. שלבו זאת בטיול שלכם, לא בצורה מעיקה, אלא בזרימה תוך כדי אם רואים עטיפה או פחית – הסבירו לילדים את הסכנה הכרוכה בכך לבעלי החיים והם יירתמו ישר למשימה הערכית והחשובה.

הטיפ שלנו : הביאו איתכם כפפות חד פעמיות, שיפחיתו את הרתיעה של הילדים ושלכם מהמגע עם הלכלוך ויגבירו את האפקטיביות של הניקיון


סיכום הטיול

בהגעה לנקודת הסיום, גם אם מדובר בטיול של שעה בלבד - הקדישו כמה דקות לסבב קצר שכל אחד מתייחס לסיכום החוויה שלו, מה הצחיק אותו, מה הפתיע אותו ואפשר גם מה הכעיס אותו.

הדבר יתרום גם לצריבת הטיול בזיכרון, וגם לגיבוש המשפחתי ושכלול תקשורת בצורה קלה ונעימה.

הטיפ שלנו: הקפידו והפכו את זה למסורת קבועה בבילויים המשפחתיים, מפעם לפעם הילדים ישתפו פעולה יותר ואפילו יצפו לזה


תהנו מכל רגע ורגע, מערכת קופונופש פלוס