טוען. אנא המתן...

מכניסים מוזיקה לטיול - בפעם הבא שאתם בירושלים!

מאת: חן בן צבי

מבחינתי יש את ירושלים, ויש את כל היתר. אומנם לא חסרים מקומות מרשימים עם קסם משלהם, אך כנראה שיש סיבה לכך שירושלים היא עיר הבירה, עיר בעלת היסטוריה מרתקת ופן מיסטי שאופף את קירות האבן וניבט מכל מרפסת.

לכן, הפעם כשחשבנו על חופשה משפחתית, החלטנו שהגיע הזמן לנפוש בירושלים, ואני מוכרחה להודות שזה ממש מוזר שזוהי הפעם הראשונה (אך בהחלט לא האחרונה).

כך קרה שהתחלנו להדרים, מרמת הגולן לטבור של א"י, לאותה עיר שעוד מילדות מרגישה לי קדושה ובו זמנית מזמנת הרפתקה.

רשימת אטרקציות

לפני הטיול הכנו לא מעט יעדים שבהם חייב לבקר. בין היתר הוספנו לרשימה את שוק מחנה יהודה, מגדל דויד, הגן הבוטני, מוזיאון ארצות המקרא, גן החיות התנ"כי ומוזיאון המדע - ים.

כמובן שלא הספקנו הכול, והוספנו באופן ספונטני אטרקציות משלימות בירושלים, אך כאן אני רוצה להתעכב על אטרקציה אחת, קסומה במיוחד, שאני שמחה שיצא לנו לחוות - מוזיאון המוזיקה העברי.

נוחתים מחנים ויוצאים לרחובות

אל מוזיאון המוזיקה העברי (כנסו לכאן עבור כרטיסים מוזלים) הגענו ישר איך ש"נחתנו" בעיר. החנינו את הרכב ליד מדרחוב בן יהודה, עצרנו לנשנש פיצה ב"ביג אפל", הסתובבנו מעט ברחוב יפו (לדעתי אחד הרחובות היפים במדינה), ולקראת השעה 11 שבה התחיל הסיור (תבררו מראש מתי מתחיל סיור מודרך) חתכנו לרחוב הציורי יואל משה סלומון שבו ממוקם המוזיאון.

ביקור בבית המקדש התנסות בנגינה ועוד

טרם אגע בעיצוב המדהים והמושקע שמתייחס לכל פרט קטן כגדול, אעצור לשתף בחוויה האישית שלי. המוזיאון הזכיר לי עד כמה מוזיקה עוצמתית, משמעותית ומחברת. מעין שפה אוניברסלית שמצליחה לגעת ברבדים הכי עמוקים. מצד אחד משנה צורה לאורך השנים, ומצד שני נאמנה למקצבים המקוריים ולצליליים המסורתיים.

שלושת הילדים שלי, וגם אנחנו ההורים, יצאנו מוקסמים. למדנו כיצד כלי נגינה דמוי אקורדיון עשה את דרכו מימי השואה עד למדף של כבוד במוזיאון. למדנו מה הקשר בין מוזיקה לחיה ארמדיל, כיצד הנבל עבר אינספור גלגולים, על אלו כלים ניגנו הלוויים בבית המקדש, כיצד מרגיש לנגן על הסנטור הפרסי, אלו כלי נגינה שירתו את העם העברי בתקופות קדומות ואפילו זכינו לקבל הצצה לרחבה הפנימית של בית המקדש (שמנו משקפי מציאות מדומה ויצאנו למסע חד פעמי).

אני חייבת לציין שהיה זה סיור ייחודי ומחבר. הילדים הוזמנו לנגן על מגוון כלים מיוחדים, מדריך מקצועי השמיע קטעי נגינה ואף ניגן על חלק מהכלים בעצמו, ביקרנו ב-7 היכלים מעוצבים (בהתאם לסממנים שמהם הגיעו כלי הנגינה), זכינו "להיכנס לבית המקדש", למדנו על כוחה המרפא של המוזיקה ובעיקר נהנינו להיחשף לעושר תרבותי מזווית יהודית שמגיעה ממעמקי הנשמה.

7 היכלים 7 סיפורים

ציינתי שעברנו בין 7 היכלים שונים, וכאן אני מבקשת להתעכב, כי עם כזו השקעה, מגיע לומר מילה טובה. ישנו ההיכל העברי שמציג דגם מרהיב של בית המקדש, ישנו ההיכל של אפריקה ותימן, ההיכל של מרכז אסיה, ההיכל של מרוקו ואנדלוסיה, ההיכל של אירופה (לדעתי הכי מרשים), ההיכל של הבלקן וההיכל של סוריה ועיראק. כל אחד מעוצב בצורה מרגשת ומושקעת, ורק כדי לקבל פרופורציות, אציין שאת תקרת העץ המרהיבה שמוצגת בהיכל של מרוקו ייבאו היישר ממרוקו ובאישור המלך.

המלצה שלי!

על שאר הטיול בירושלים ארחיב בהמשך, אך כאן אני מוכרחה לפרגן. הייתה זו יריית פתיחה מעולה! הילדים ממש נהנו, ואילו אני מאוד התרשמתי מסך ההשקעה, התלהבתי לבקר בחצר של בית המקדש והתחברתי מחדש לכוחה העוצמתי של המוזיקה.

בהחלט מוזיאון חד פעמי. מבקרים בירושלים? תרכשו כרטיסים מוזלים דרך קופונופש פלוס, תבדקו באיזו שעה יוצא סיור ופשוט תגיעו ליהנות ממוזיאון שמנגן על תדר אחר.