טוען. אנא המתן...

20 מנות קפה שתוכלו להכין בבית

מאת: חן בן צבי

הזיכרון הראשון שלי עם קפה לוקח אותי כ-3 עשורים אחורה בזמן, לאותו יום שבת שבו אני והאחים שלי החלטנו להביא לאמא קפה למיטה.


אני זוכרת כיצד הקפה נשפך בדרך (מזל שהייתה מתחת צלחת) וכיצד אמא שמחה, אך אני גם זוכרת איך רגע לפני שהרמתי את הקפה עצרתי לגנוב שלוק ופשוט נדהמתי. כילדה בת 10 לא הצלחתי להבין כיצד מישהו מסוגל לאהוב טעמים כה מרים.


כיום כשאני בעצמי אמא, אין ספק שאחד הדברים שאני יותר אוהבת זה קפה. זה יכול להיות קפה שחור עם הל, זה יכול להיות קפה מגורען פשוט וזה יכול להיות אמריקנו ביתי שאני מכינה מפולי קפה טחונים בחסות מכונת הקפה המדהימה שלי.


על אפוגטו שמעתם?

כמו שאני עברתי דרך עם הקפה שלי (התחלתי מקפה עם 2 כפיות סוכר וכיום המחשבה על קפה עם סוכר מרתיעה אותי), כך גם תרבות הקפה בארץ עשתה דרך מרשימה. לצד האספרסו המוכר, קיים אפוגטו, קפה מתובל ועוד הפתעות עתירות קפאין. אוהבים קפה? חושבים שכבר יודעים עליו הכול? מוזמנים לבדוק את עצמכם ועל הדרך להכיר סוגים חדשים.


הכי בייסיק..

אספרסו קלאסי: קפה חזק ומרוכז. ניתן לשתות רגיל או כפול, קצר או ארוך. מהווה בסיס לשלל משקאות קפה.

קפוצ'ינו: שילוב מושלם בין אספרסו וחלב חם מוקצף.

קפה מתובל: אספרסו עם תוספת של תבלינים. אלו יכולים להיות קינמון, ציפורן, פלפל שחור, קינמון, אגוז מוסקט, חוואיג' ואפילו כורכום.

לאטה: קפה יחסית עדין. נמזוג מנה אחת/פולה של אספרסו, ולזה מוסיפים חלב חם.

אמריקנו: קפה יותר חד בטעמים. נמזוג מנה אחת/כפולה של אספרסו ונוסיף מים חמים.

מקיאטו: משקה טעים ומתוחכם שעשוי משכבות של אספרסו וחלב חם.

אפוגטו: מושלם עבור מי שמחפש מתוק עם הקפה. לוקחים כדור איכותי של גלידת וניל ומעל שופכים מנת אספרסו. רוצים שדרוג אלכוהולי, כך שכל השילוש הקדוש ירוכז ביחד - גם קפאין, גם מתוק וגם אלכוהול? תוסיפו 20 מ"ל של ליקר אגוזים!

• קפה קר: מרענן וטעים לימי הקיץ. ניתן להכין במגוון דרכים, אם כי הכי פשוט ומרשים זה למזוג מנה של שוט אספרסו, להוסיף קרח, למלא חלב ולבסוף לסיים עם מעטה של חלב קר מוקצף.


קפה אלכוהולי!

קפה קורטו: פשוט אך מתוחכם. בסה"כ מדובר בשוט של אספרסו בליווי תוספת אלכוהולית. אם רוצים לנהוג כמו איטלקים, תוסיפו גראפה (משקה בעל אחוזי אלכוהול מאוד גבוהים).

אייריש קופי: אוהבים קפה וגם ויסקי? את זה אתם חייבים לנסות! 3 מנות אספרסו, תוספת של ויסקי, חצי כפית סוכר חום ונגיעה של שמנת מוקצפת.

אספרסוטיני: עוד אופציה אלכוהולית, רק שהפעם מוסיפים לשוט של האספרסו ליקר קלואה (מנה שלמה) ותוספת של סמירנוף וניל (3/4 מנה). את כל הטוב הזה משקשקים בשייקר עם 3 קוביות קרח ומוזגים לתוך כוס מרטיני.


עבור הילדים שבינינו :)

אני נתקלת בלא מעט הורים שנותנים לילדים שלהם קפה. לא מתחברים? תמיד ניתן "לאמץ" את אותם מתכונים מתוקים, או להכין על בסיס של קפה נטול. קבלו 3 מתכונים מתוקים במיוחד:

קפה קר עם קצפת/גלידה: שילוב מרענן וטעים של קפה קר. מערבבים בשייק שוט של קפה עם קרח וחלב ומעל מפזרים בנדיבות קצפת. רוצים להתפרע? תוסיפו כדור של גלידת שוקולד.

קפה מקופלת: אם לא ניסיתם, אתם לגמרי עומדים להתאהב. מכינים הפוך ולתוכו מכניסים מקופלת. הרעיון הוא לטבול ולנגוס ולערבב מעט, תוך כדי שמאפשרים לטעמים להתמזג - מושלם.

מוקה: שילוב סופר מומלץ בין מנת אספרסו לשוקולד חם.


זמן משחק!

עכשיו שהידע בידכם, מוזמנים לעשות ניסויים, כאשר ההמלצה היא לקחת מתכונים מוכרים ולנסות לשפר אותם באמצעות סוגים שונים של פולי קפה, משחק עם רמת טחינה, יחס בין חלב למים וכדומה - תתפרעו!