טוען. אנא המתן...

הגן הבוטני בירושלים

מאת: חן בן צבי

לאחרונה חזרתי מטיול של כמה ימים בירושלים, והתחושה שמלווה אותי מאז היא שאני עוד אחזור ובקרוב!


יש בעיר ירושלים כ"כ הרבה דברים שלא הספקתי לראות ולחוות, כך שללא ספק נותרתי עם טעם של עוד. מה כן הספקתי לעשות? להסתובב בשכונת הנחלאות האהובה, לבקר בתחנת הרכבת המקסימה שבמושבה הגרמנית, לסייר במגדל דויד, לנשנש מטעמים בשוק מחנה יהודה, לקנות מתנות בנחלת שבעה, לבקר במוזיאון המוזיקה ולטייל עם הילדים בגן הבוטני, ופה בדיוק אני מבקשת להרחיב.


אני מודה, שעם כל מה שיש לעשות בעיר הבירה, תחילה הגן הבוטני לא כיכב ברשימת היעדים המועדפים, אך לאחר שביקרתי, הרחתי, נגעתי, למדתי, נשמתי עמוק, הסתכלתי על הילדים מתרוצצים במרחבים הירוקים, והתרשמתי עמוקות מיופיו החד פעמי של המקום, אני בטוחה שגם בפעם הבאה שאגיע לביקור של כמה ימים בירושלים, אני בהחלט חוזרת לביקור נוסף.


כאן חשוב לי לחדד שאני לא אוהבת לבקר במקומות שאני כבר מכירה, אלא אם כן המקום ממוקם בטבע, או שלא הספקתי לראות הכול, ואכן אני מרגישה שראיתי פחות מחצי ממה שיש לגן הבוטני להציע.


קסם של מקום

אז עבור מי מכם שטרם ביקר בשנים האחרונות בגן הבוטני, בחרתי להציג את עיקרי הדברים, כי באמת שמדובר בקסם של מקום.


ראשית אציג את הקונספט הכללי. מדובר במרכז חינוך ומחקר שכולל אוסף מרהיב של צמחים מכל רחבי העולם. המתחם משתרע על פני 150 דונמים מטופחים, כאשר הצמחים מוצגים ב-6 חלקות גיאוגרפיות שונות, כולל את אפריקה הדרומית, אמריקה הצפונית, הים התיכון, אירופה, אוסטרליה ודרום-מערב ומרכז אסיה.


המתחם נחשב כגן הבוטני הגדול ביותר בארץ והוא מציע לא מעט פעילויות מקוריות בנושאי עצים, מים וקרקע, לצד מבחר מסלולים מרהיבים.


בין היתר מחכים לכם מפלי מים, אגם מרשים, גינת צמחי תבלין, בקתת בוץ אפריקאית, מערות קבורה, גן מקלט לצמחים נדירים, מצפור הרי האטלס, חווה חקלאית, בית הקפה "קפית" (בעלי מנוי נהנים כאן מהנחה), גלריית יער, חממה טרופית וחממה מדברית שמדמות אקלים אותנטי, שבילים צדדיים שמזמינים לצאת למסע, חלקה חקלאית שמגדלת גידולי שדה עונתיים, פסל שורשים טבעי ואפילו חנות מדהימה שמוכרת זרעים מצמחי הגן, סטים לזריעה ומוצרים משלימים באווירת המקום.


לומדים ונהנים תוך כדי טיול

אנחנו טיילו במתחם יותר משעתיים, ואם לא היינו קצרים בזמן, היינו ממשיכים. למדנו לא מעט על פריחות עונתיות, קיימות, השפעתו של האקלים האזורי על הצומח, כיצד היחס שלנו בני האדם משפיע על הצמחים ועוד, אך מה שהיה הכי כיף, לפחות מבחינתי, היה להיכנס לתוך בועה ירוקה שמורידה הילוך ובו זמנית משתוללת בכל מה שנוגע לטבע, פריחות, ציוצי ציפורים, עיצוב טבעי וחיבור פשוט ונכון לטבע.


לפני שיצאנו, עצרנו בחנות והצטיידנו במזכרות (חלקן כבר פורחות אצלי בגינה) ובמתנות (כאלו שתמיד כיף להעניק ולקבל).


לאחר שנכנסו לרכב, היישר אל המולת העיר, שאלנו כל אחד מהילדים ממה הוא הכי נהנה. סקרנים? קבלו קובץ ממיטב התשובות: הילדים ענו שהם נהנו להסתובב בשבילים, להתרענן מהמים שניתזו מהמפלים, לרוץ אחר פרפרים, ללמוד שמות מצחיקים של צמחים ועוד, ואילו אני אמרתי שהיה מרשים לראות כיצד אנשים משקיעים כדי לתת לטבע מקום של כבוד.


טיפים של אחת שיודעת

חושבים להגיע? בהחלט מומלץ! טיפים משלימים? בבקשה: רכשו כרטיסים מוזלים כאן באתר! תגיעו עם אוזניות, ופלאפון/טאבלט טעון (ליד הכניסה יש דוכן שמסביר כיצד להוריד אפליקציה שמסבירה על הצומח וכוללת מציאות מדומה), תגיעו ללא לחץ של זמן, תכינו בתיק בקבוק שתייה ומשהו קטן לנשנש (הטבע תמיד מדגדג את תחושת הרעב), אם מסתדר תכוונו לשעת השקיעה (בחסות החשיכה האגם מואר ומוסיף המון לאווירה), אל תוותרו על ביקור במעדנייה הסמוכה ותבררו איזו תערוכה רצה בימים אלו (תוספת מעולה). טיפ אחרון בהחלט? אל תוותרו על סיור מודרך – פתאום כל צמח ועיקול מקבל משמעות.


הגן הבוטני בירושלים – אהבה ממבט ראשון!