טוען. אנא המתן...

טרנדי ובו זמנית היסטורי - ספא מאז ומעולם

מאת: חן בן צבי

עוד מימי קדם, תרבויות שונות נהנו מיתרונות המים החמים. כך למשל ביוון העתיקה, בתי מרחץ ציבוריים שימשו לא רק לרחצה, אלא גם למפגשים חברתיים, פולחן דתי ופעילות גופנית, אם כי מי שזכה ליהנות מכך היו בעיקר בני המעמד הגבוה, בעוד שברומא העתיקה וביפן מרחצאות ציבוריים היו פופולריים בקרב כל שכבות האוכלוסייה.


קפיצה לימי הביניים מלמדת שדווקא באירופה הספא נזנח בפינה, בזמן שהוא ממשיך לככב בתרבויות אחרות, ממש כמו ביפן, בה אמבטיות ציבוריות היוו חלק בלתי נפרד מהחיים החברתיים.


קפיצה נוספת קדימה בזמן, היישר אל העת החדשה, מגלה שהספא חוזר לככב ברחבי אירופה, כאשר הוא ממותג כמקום שמקדם ריפוי ורוגע, ואף הציבור הרחב זוכה ליהנות מהתענוג, במיוחד לנוכח העובדה שמגוון מעיינות מינרלים הופכים למוקדי תיירות תוססים.


ספא היסטורי כחול לבן

בארץ ישראל ישנן עדויות מרתקות לכך שכבר לפני מאות שנים היו בארץ אתרי ספא. קבלו 5 דוגמאות:


1. בבית הכנסת העתיק (מתוארך למאה ה-4 לספירה) שבדיר עזיז (גליל תחתון) נמצא חדר רחצה עם רצפת פסיפס.

2. בחמת גדר שברמת הגולן נחשפו פסלים, כתובות ופסיפסים אשר מתארים את תרבות הספא העתיקה.

3. בהרודיון (מדרום לירושלים), היכן שיושב ארמון המלך הורדוס, נחשפו מרחצאות מפוארים עם בריכות מים חמים, סאונות ואולמות טיפולים.

4. בעיר נמל העתיקה בקיסריה נחשפו מרחצאות ציבוריים גדולים, גם כן עם בריכות מים חמים, סאונות ואולמות טיפולים.

5. בתל באר שבע שנמצא בדרום הארץ נחשפו מרחצאות ציבוריים עם בריכות מים חמים וסאונות.


המקום של הספא בתרבויות השונות

בכל התרבויות הספא מייצג מקום מזמין להירגע וליהנות מטיפולים מפנקים, אם כי לכל תרבות מסורת וטיפולים ייחודיים.


ביפן הספא שם דגש על ניקיון וסדר, כאשר הסנטו (בית מרחץ ציבורי מסורתי) מהווה חלק בלתי נפרד מהתרבות. משמש לא רק לרחצה, אלא גם למפגשים חברתיים ורגיעה.

בתאילנד הספא שם דגש על רוגע ופינוק, כאשר עיסוי תאילנדי נחשב מאור פופולרי ואפקטיבי (משלב בין לחיצות עמוקות ומתיחות).

בהודו מוענקים טיפולי ספא ייחודיים שמציעים חוויה ייחודית אשר משלבת בין טיפולים מסורתיים לבין ידע רפואי ממוקד איזון גוף נפש, כאשר בין היתר נכללים עיסויים, טיפולי צמחים וחמאם.

בפינלנד מככבת סאונה פינית (חדר חם ויבש, שבו יושבים על ספסלי עץ ונהנים מהחום).

בטורקיה מככב החמאם הטורקי- אמבט אדים מסורתי, שבו משפשפים את הגוף ומתפנקים בעיסוי.

בארץ ניתן למצוא ייצוג מקיף לשלל שיטות, כאשר אלו שממוקמים בים המלח מציעים טיפולים ייחודיים – מוזמנים ליהנות מדיל שווה במיוחד בים המלח!


החוכמה העתיקה של חימום הגוף

חלק מרכזי מספא, נוגע למים חמים, ואכן לאורך ההיסטוריה נאספו עדויות לכך שאמבטיות מים חמים מסייעות לרפא את הגוף, אך רק לאחרונה נמצאו ראיות מדעיות ליעילות השיטה. זה אולי יישמע מוזר, אך נמצא שהימצאות באמבטיה חמה מסייעת בריאותית ממש כמו ריצה, הליכה, או רכיבת אופניים.


בשני המקרים הגוף מתחמם, מזיע, קצב פעילות הלב עולה, מורידים לחץ דם, עובי הדפנות של שני עורקי הצוואר פוחת ואף יש עלייה באספקת הדם לשרירים. אז נכון שאמבטיית מים חמים אינה מעלה את מסת השריר ואינה מסייעת לרדת במשקל, אך היא בהחלט בריאה, אם כי כמובן שהיא אינה מתאימה לכולם ויש לפעול בצורה מפוקחת, תוך שמירה על הבריאות.


גם לכם מגיע!

רוצים ליהנות משלל דילים שווים בקטגוריית הספא? אנחנו בקופונופש פלוס אספנו עבורכם מבחר איכותי ומבטיח במיוחד שיעניק לכם זמן של בריאות ובעיקר כיף ורוגע - תיהנו ותחסכו!